چرخه رنگی و رنگ آمیزی آن

color-cycle

چرخه رنگی و رنگ آمیزی آن

مقررات بی حد و پایانی برای چرخه رنگی و رنگ آمیزی آن وجود دارد و چگونه آمیختن رنگ ها با یگدیگرو استفاده از این ترکیب ها در رنگ آمیزی در یک اتاق خواب  در حسی که ما از اتاق خواب و سرویس خواب می گیریم تاثیرگذار است. بهره گیری از رنگ ها به ما یاری می دهد تا به نظریه رنگ درمانی شناخت پیدا کنیم. نیوتون رنگ ها را به صورت یک طیف در کنار هم منظم و مرتب کرد.   راد لف استینر رنگ ها را در یک دایره قرار داد. جوهان ولفکنگ  رنگ ها را در یک مثلث قرار داد.و در آخرجوهان اتین چرخه رنگ را خلق کرد.امروزه، چرخه رنگ اتین است که در دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. شکل زیرچرخه رنگی ورنگ آمیزی آن، اتین را نشان می دهد.

چرخه ی رنگی - چرخه رنگ ها

قواعد چرخه رنگ

سه رنگ اصلی( قرمز، زرد و آبی) بسته رنگ درجه دوم( نارنجی، سبز و بنفش) در چرخه رنگ حضور دارند. مثلاً: رنگهایی مثل سبز کله غازی و حنایی حاصل آمیختن رنگ های اصلی و درجه دوم (ثانویه) می باشد که نتیجه آمیختن این دو نوع رنگ رنگهای درجه سوم به دست می آید.علم امروزه دنیا، با کمک گرفتن سرک های شیمیایی قادر است که بیش از ۱۶ میلیون رنگ مختلف بسازد.

چرخه ی رنگی - رنگ های اصلی

در داخل چرخه رنگ، هر کدام از رنگ ها بر رنگ های دیگر موثر است مانند: سبز و قرمز که این ها رنگ هایی هستند که در برابر هم قرار دارند و به آنها رنگ های متضاد گویند. مفهوم رنگهای متضاد این است که این رنگ ها بیشترین تضاد را با هم دارند و باعث فعال سازی یکدیگر می‌شوند. به کارگیری رنگ های متضاد در فضای داخلی به خصوص اتاق خواب و سرویس خواب شما، افق و منظره زنده و جذابی را برای شما خلق می کند.رنگهای هم که در چرخه در کنار هم قرار گرفته‌اند رنگهای مکمل گویند. اگر این رنگ ها در یک فضا در کنار هم قرار بگیرند منظره متعادل، دل نواز  و با آرامشی را در آن فضا رقم می زنند. این نوع رنگ ها تاثیر خاص و ویژه ای در چرخه رنگی و رنگ آمیزی آن دارند.  

چرخه ی رنگی - رنگ های مکمل یا متضاد

رنگ های میانی در چرخه رنگ

در چرخه رنگ، رنگ هایی که در میان رنگ های اصلی و اولیه قرار گرفته‌اند رنگ های میانی نام دارند. این قسمت از رنگ ها هم  در چرخه رنگی و رنگ آمیزی آن نقش بسزا و خاصی دارند. این نوع رنگ ها هم درجه اول و دوم دارند.

رنگ میانی درجه اول عبارتند از:

۱.با مخلوط کردن آبی وزرد( سبز میانه) به دست می آید.

۲. با مخلوط کردن زرد و قرمز (نارنجی میانه) به دست می آید.

۳. با مخلوط کردن قرمز و آبی( ارغوانی میانه) به دست می‌آید.

رنگ میانی درجه دوم عبارتند از :

۱.با مخلوط کردن سبز و زرد( سبز زرد) به دست می آید.

۲. با مخلوط کردن سبزو آبی( سبز آبی) به دست می آید.

٣. با مخلوط کردن آبی و ارغوانی ( آبی ارغوانی) به دست می‌آید.

۴. با مخلوط کردن ارغوانی و قرمز( ارغوانی قرمز) به دست می آید.

۵. با مخلوط کردن نارنجی و قرمز( نارنجی قرمز) به دست می آید.

۶. با مخلوط کردن نارنجی و زرد( نارنجی زرد) به دست می آید.

(تن ها) از یک رنگ گرفته شده است و قسمتی از خانواده آن رنگ محسوب می‌شود. این رنگ‌ها مرتبه یا درجه‌های مختلف یک رنگ هستند. (ته رنگ) مقداری سفید و(سایه ها) مقداری سیاه در خود دارند. و درچرخه رنگی و رنگ آمیزی آن بسیار موثرند

چرخه ی رنگی - گرم و سرد

رنگ آمیزی اتاق های خواب  

طول موج‌های باعث می‌شود آنها را زودتر یا دیرتر ببینیم تغییر رنگ در یک فضا منجر به تغییر مساحت و اندازه یک فضا می‌شود. طول موج ها هم درچرخه رنگی و رنگ آمیزی آن نقش دارند. اتاق خواب تیره کوچکتر و اتاق خواب روشن بزرگتر و جادار تر دیده می شود چون رنگ های تیره زودتر و رنگ‌های روشن دیرتر دیده می‌شود.  برای اینکه احساسات خودتان را زیاد کنید اتاق خواب و همچنین سرویس خواب خود را با رنگ های سرد کمرنگ مثل یاسی، سبز و آبی رنگ آمیزی کنید.

چرخه ی رنگی - آبنبات

 اگر می خواهید احساس دوستی و محبت خود را زیاد کنید در اتاق خواب  و مبلمان اتاق خواب خود از رنگ های تیره و گرم مانند: شکلاتی، نسکافه ای و قرمز استفاده کنید.

در اتاق خواب های شمالی خانه، نور، سرد و بی روح است پس از رنگ های نارنجی، زرد و قرمز استفاده کنید تا اتاق خواب و سرویس خواب گرم و پرنشاط گردد.

در اتاق خواب های جنوبی خانه، نور، کمرنگ و خالص است، پس از طیف رنگی بیشتری در اتاق خواب و سرویس خواب می توان بهره مند شد. اگر اتاق خواب خیلی روشن و شفاف بود رنگ سفید را به حداقل برسانید. به این موضوع توجه داشته باشید که بزرگترین ناحیه ها در یک اتاق خواب دیوارها، سقف و کف هستند رنگی که برای آنها استفاده می شود بالاترین اثر را بر احساسات ما ، که از آن اتاق خواب  می‌گیریم دارد.برای گزینش رنگ خوب و مورد علاقه تان، اول با بخش اندکی از آن رنگ در تمام طول یک روز زندگی کنید. مثل: تغییر رنگ گلدان تان یا رنگ آمیزی کوسن‌مبل تان

استفاده از خطای دید در فضای داخلی منزل

اگر اتاق خواب شما مشکل عدم تقارن دارد؛ آن را با یک تزیین تک رنگ برطرف کنید. در این وضعیت، جزئیات و مشکلات پیش و پا افتاده در فضای اتاق کمتر توجه را جلب می کند و چشم شما به راحتی اتاق خواب و سرویس خواب را تماشا می کند.

اگر خواستید اتاق خوابتان بزرگتر به نظر برسد رنگ سقف اتاق را روشن تر از رنگ دیوار انتخاب کنید.

اگر دیوارهای اتاق خوابتان را تا ارتفاع قفسه سینه ، تیره و مابقی را تا سقف با یک رنگ میانی و سقف را سفید  رنگ کنید  ارتفاع اتاق تان بیشتر بنظر خواهد آمد.

چرخه ی رنگی - مبل مشکی

اگر دوست دارید فضای داخلی مورد نظرتان مثلاً: اتاق خواب بزرگتر دیده شود از نوارهای رنگی استفاده کنید. نوار عمودی چشم را به سمت بالا می‌برد و منجر به بزرگتر دیده شدن اتاق می گردد. اگر در اتاق خواب از نوارهای افقی استفاده کنید اتاق تان عریض تر به نظر می رسد. برای این که اتاق خواب بی روح  را به اتاق خواب با نشاط تبدیل کنید نوارهای قطور را آزمایش کنید.

چرخه ی رنگی - میز کنسول

امروزه، در بیشتر خانه های آپارتمانی فضاهای داخلی مثل آشپزخانه و پذیرایی خیلی از هم جدا نیستند و به وسیله  اپن یا یک دیوار و  یاحتی  پاراوان شاید بتوان آنها را از هم جدا کرد اما نیازی به اینکار پرهزینه نیست. کافیست هر فضا را با استفاده از یک رنگ از هم جدا کنید مثلاً: دیوارها و کابینت های آشپزخانه تان را زرد یا قرمز کنید، دیوار نشیمن را سبز یا قهوه ای کنید، دیوار نارنجی را برای غذا خوری انتخاب کنید.

چرخه ی رنگی - 5

رنگ آمیزی مقرون‌ به‌ صرفه منزل و اتاق خواب شما

شما نمی توانید هر بار که از یک رنگ خوشتان آمد تمام دکوراسیون منزل و اتاق خواب را عوض کنید و داخل منزل و اتاق خواب را تغییر دهید. ما می‌خواهیم چند راه حل خوب و مقرون به صرفه در اختیار شما قرار دهیم.

قبلا گفتیم که بزرگترین ناحیه های قابل رنگ در یک فضای داخلی مثل: سقف، کف و دیواره های آن است و کوچکترین تغییر در این نواحی بسیار تاثیرگذار در وضعیت و حالت اتاق خواب می باشد. رنگ کردن سقف و طراحی دیوار ها آسان و ارزان تر از استفاده از کاغذ دیواری و خرید بسیاری از وسایل منزل است. امتحان کنید، بگذارید رنگ دیوارها و سقف آن بر منزل شما جلوه دهد و نه وسایل منزلتان که گران قیمت تر از رنگ آمیزی سقف و دیوار ها است.

البته اگر می خواهید هزینه بیشتری صرف کنید از کاغذدیواری هم می توانید استفاده کنید. امروزه، کاغذ دیواری با رنگ های مناسب می تواند جلوه خاصی به منزل شما بدهد.  اگر کمی بیشتر خواستید هزینه کنید از کاغذ دیواری های متناسب سه بعدی با طرح های ویژه فضا ، مثل کاغذ دیواری ویژه اتاق خواب و یا برای پذیرایی ، مخصوص پذیرایی  استفاده کنید که منزل را بسیار بزرگتر می کند.

حالا که می خواهید رنگ های مورد علاقه تان را استفاده کنید الان وقتش است. رنگ مورد علاقه تان را بر روی پارچه های روتختی و بالشت ها، رنگ زمینه مبل و کوسن ها امتحان کنید. اگر احساس می کنید که رنگ زمینه مبلمان بی روح است با کوسن های طراحی شده رنگارنگ به مبلتان نشاط ببخشید.

چرخه ی رنگی - مبل آبی

لازم نیست هر چند سال یکبار مبل تان را عوض کنید کافیست روکش مبل تان را تعویض کنید هزینه بیشتری صرف کنید رنگ زمینه مقابلتان را هم عوض کنید و بدهید قسمتهای چوبی مبل تان را رنگ دلخواهتان بزنند. و در آخر اگر واقعاً هزینه برای شما مهم نیست به روکش چرم فکر کنید. طراحی و رنگ کردن مجدد صندلی ها، میزها، کمد ها و سرویس خواب که دارای بخش چرمی یا هر وسیله دیگر چوب می باشد ،  ایده جالبی است.

اگر به طرح های باستانی علاقه دارید از پارچه‌های با طرح خاص یا متعلق به یک دوره خاص به عنوان پرده، پارچه کوسن، آویز دیواری و رومیزی استفاده کنید.

چرخه ی رنگی چرخه رنگی و رنگ آمیزی آن - سنتی

آیا می خواهید همین الان در منزل تان تغییر ایجاد کنید؟ پس به شما یک دسته گل را پیشنهاد می کنم. رنگ های متفاوت گل ها احساسات شما را نیز به راحتی عوض میکنند.

چرخه رنگی و رنگ آمیزی آن - میز ناهار خوری

برای تشکیل مرکز های کوچک رنگی در منزل و اتاق خواب از اشیای رنگی استفاده کنید مثلا: می خواهید کمی زرد در پذیرایی داشته باشید. شما می توانید یک کوسن زرد، یا گلدان زرد و یا حتی یک ظرف میوه زرد را امتحان کنید.

اگر دردفتر کار خانگی خود کمی رنگ قهوه‌ای یا صورتی می خواهید. پیشنهاد ما استفاده از فایل ها، جعبه ها، زیردستی میز، عکس صفحه دسکتاپ، قاب عکس های روی میز  و یک گلدان  قهوه ای یا صورتی می باشد.

توجه داشته باشید که تمام موارد ذکر شده با استفاده ازچرخه رنگی و رنگ آمیزی آن صورت گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید