انواع سرویس خواب و ویژگی های آن کدامند؟

انواع سرویس خواب و ویژگی های آن کدامند؟ اتاق خواب یکی از مهم ترین فضاها در هر خانه ای می باشد. برای انرژی داشتن و انجام فعالیت های روزانه لازم است فرد به اندازه کافی استراحت کرده و بخوابد. بنابراین یک سرویس خواب مناسب و راحت از وسایل و ملزومات مهم به حساب می آید. به علاوه در کنار راحتی، زیبایی و جذابیت آن برای داشتن فضای دلنشین و شیک اهمیت زیادی دارد.

انواع سرویس خواب

همان طور که گفته شد سرویس خواب از مهم ترین و اصلی ترین وسایل در هر خانه و به ویژه اتاق خواب می باشد. به این دلیل که می تواند سبک دکوراسیونی اتاق خواب را تعیین کند. بنابراین باید در انتخاب آن دقت کنید تا فضای جذاب و ایده آلی برایتان ایجاد کند. به طور کلی سرویس خواب به دو گروه زیر تقسیم می شود:

  • سرویس خواب یک نفره
  • سرویس خواب دو نفره

سرویس خواب یک نفره و دو نفره اندازه ها و مدل های مختلفی دارند که انتخاب هر کدام از آن ها علاوه بر آن که به فضای اتاق خواب بستگی دارد، باید مطابق با سلیقه فرد نیز باشد. انواع سرویس خواب یک نفره شامل اندازه های زیر می باشند:

  • سرویس خواب یک نفره سینگل. ابعاد این سرویس خواب حدودا ۲۰۰ x 90 سانتی متر بوده و بیشتر برای کودکان مناسب است.
  • سرویس خواب یک نفره تویین. این سرویس خواب از مدل سینگل بزرگ ‌تر است و ابعاد آن حدودا ۲۰۰ x 120 سانتی متر می باشد.
  • سرویس خواب یک نفره تویینXL  . این سرویس خواب از مدل تویین بزرگ ‌تر و به ابعاد حدودا ۲۰۰ x 140 سانتی متر می باشد.
  • سرویس خواب دبل یا فول. طول این سرویس خواب از مدل تویین XL کمتر است و به ابعاد حدودا ۱۹۰ x 140  می باشد.

انواع سرویس خواب دو نفره شامل اندازه های زیر می باشند:

  • سرویس خواب دو نفره کویین. این مدل سرویس خواب متداول ترین سرویس خواب دو نفره است و ابعاد آن حدودا ۲۰۰ x 160 سانتی متر می باشد. سرویس خواب کویین مناسب برای افرادی با اندام متوسط است.
  • سرویس خواب دو نفره کینگ. اگر می خواهید هنگام خواب فضای بیشتری داشته باشید و به راحتی غلت بزنید این مدل سرویس خواب برای شما مناسب است. ابعاد این سرویس خواب ۲۰۰ x 180سانتی متر بوده و مناسب برای افرادی با اندام بزرگ است.
  • سرویس خواب دو نفره کالیفرنیا کینگ. ابعاد این مدل سرویس خواب که سوپر کینگ نیز به آن گفته می شود ۲۰۰ x 200 سانتی متر است. سرویس خواب سوپر کینگ، برای زوج‌ هایی که تمایل دارند نوزادشان را مابین خود بخوابانند، بسیار مناسب است. همچنین گزینه ایده آلی برای اتاق خواب مستر می باشد.

انواع سرویس خواب و ویژگی های آن از نظر استانداراد ها

خواب راحت یکی از نیازهای مهم برای انسان می باشد. هر فردی به طور متوسط حدود یک سوم از عمر خود را خواب است. بنابراین برای آن که انرژی لازم برای فعالیت های روزانه را داشته باشد نیاز به خوابی باکیفیت دارد. یک تخت خواب استاندارد و مناسب می تواند پاسخگوی این نیاز باشد. پس باید در انتخاب سرویس خواب استاندارد دقت زیادی به کار برد. البته تنوع زیاد سرویس خواب ممکن است انتخاب را کمی مشکل کند اما دانستن ویژگی های یک سرویس خواب استاندارد به شما کمک زیادی می کند. ویژگی های یک سرویس خواب استاندارد عبارتند از:

  1. ارتفاع مناسب

یکی از نیازهای هر تخت خوابی،گردش هوا در آن است تا از رشد میکروب ­‌ها در گرما و رطوبت جلوگیری شود. جریان هوا همچنین به خواب بهتر و راحت تر کمک زیادی می کند. برای این منظور لازم است سرویس خواب ارتفاع مناسبی داشته باشد تا هوا به خوبی از بخش زیرین تشک عبور کند.

بنابراین ارتفاع مناسب برای سرویس خواب افراد بالغ حدود ۴۰-۳۵ سانتی متر است تا فرد هنگام خوابیدن، بلند شدن و نشستن روی آن احساس ناراحتی و سختی نکند.

ارتفاع استاندارد برای سرویس خواب کودک نیز ۳۰-۲۰ سانتی متر می باشد.

  • جابجایی آسان

سهولت در جابجایی سرویس خواب نیز از ویژگی های آن به حساب می آید. اگر مجبور هستید مدام قطعات تخت خواب را باز و بسته کنید، ممکن است به آن آسیب برسانید. بنابراین باید انواع مقاوم سرویس خواب را انتخاب کنید. سبک بودن تخت خواب نیز اهمیت زیادی دارد. تخت خواب های سنگین معمولا هنگام حمل و نقل مشکل ایجاد می کنند.

  • پایه مقاوم و محکم

از آنجایی که تشک همیشه بر روی تخت خواب قرار دارد، پایه های تخت خواب باید به اندازه کافی محکم باشند تا وزن تشک باعث خم شدن آن ها نشود. به علاوه زمانی که فرد روی آن می خوابد بتواند وزن فرد را نیز تحمل کند. 

ممکن است برای تان سوالی درباره جک دار و بدون جک بودن کفی تخت پیش بیاد. تخت خواب هایی با کفی جک دار، نیازی به پایه ندارند و به راحتی می توان به فضای زیر آن دسترسی داشت.

از ویژگی های دیگری که باید به آن اشاره کرد، جنس تخت خواب می باشد که در انواع چوبی، فلزی، ام دی اف، ملامینه و ترکیب ام دی اف و ملامینه وجود دارند.

تخت خواب های فلزی به دلیل مقاومت و استحکامی که دارند معمولا طرفداران زیادی دارند. در این نوع سرویس خواب گاهی اوقات ممکن است زایده های تیزی روی لبه ها و کناره های تخت وجود داشته باشند که باعث آسیب رساندن به بدن فرد و یا پارگی ملحفه یا تشک و یا لباس ها شود. پس بهتر است از فروشگاه های معتبری مانند فروشگاه سنا چوب خرید خود را انجام دهید تا نگران این مشکلات نباشید. 

سرویس خواب چوبی و ام دی اف از پرطرفدارترین و محبوب ترین انواع سرویس خواب هستند اما این نکته را نیز در نظر بگیرید که در این نوع تخت خواب ها به دلیل آن که از روغن جلا استفاده می شود ممکن است بوی نامطبوعی تولید شود که شما را اذیت کند و یا باعث حساسیت در کودکان شود.

  • قیمت سرویس خواب

قیمت سرویس خواب ها با توجه به جنسی که دارند متفاوت است. سرویس خواب فلزی در مقایسه با دیگر سرویس خواب ها معمولا  قیمت کمتری دارند در حالی که سرویس خواب چوبی منبت کاری شده از انواع دیگر سرویس خواب ها گران تر است.

  • پشتی سرویس خواب

پشتی و یا تاج تخت از المان های مهم در سرویس خواب می باشد که در تعیین مدل تخت خواب نقش مهمی دارد و در اشکال و طرح ها و اندازه های گوناگونی ساخته می شود.

اگر از افرادی هستید که به تاج تخت خواب تکیه می دهید باید این نکته را در نظر بگیرید که بعضی از این تاج ها برجسته و زاویه دار هستند که تکیه دادن را مشکل می کنند و به علاوه ممکن است هنگام خوابیدن روی تخت یا بلند شدن از آن سرتان با آن برخورد کند. بنابراین لازم است سرویس خوابی با تاج مسطح و پارچه ای، مخملی و چرمی انتخاب کنید که انتخاب های مناسبی هستند. همچنین برای این منظور تاج های بلند نیز هنگام تکیه به آن مشکلی ایجاد نمی کنند.    

  • رنگ سرویس خواب

رنگ سرویس خواب از دیگر ویژگی ها و مهم ترین موارد در سرویس خواب می باشد. انتخاب رنگ کاملا به فرد بستگی دارد و سلیقه ای است اما توجه به نکاتی می تواند به شما در انتخاب بهتر کمک کند.

جنس و سن فرد در انتخاب رنگ اهمیت زیادی دارد. رنگ های شاد برای کودکان و نوجوانان مناسب هستند در حالی که رنگ های تیره انتخاب مناسبی برای افراد مسن تر می باشند. ناگفته نماند رنگ سایر وسایل و دیوارها نیز در این انتخاب تاثیر دارند.

همچنین رنگ های روشن مناسب برای اتاق خواب های کوچک هستند تا به بزرگ تر دیده شدن آن ها کمک کنند. در این مورد رنگ سفید بهترین انتخاب است که می تواند به راحتی با رنگ های دیگر هماهنگ شود.  

رنگ قهوه ای نیز از رنگ های پرطرفداری است که زیبایی خاصی دارد و از مد نمی افتد.

سخن پایانی

برای آن که بهترین انتخاب را داشته باشید لازم است در ابتدا خواسته و نیاز خود را مشخص کرده و در نهایت سرویس خواب مورد نظرتان را بر طبق استانداردها انتخاب و خریداری کنید.