بهترین گیاهان تصفیه کننده ی هوا برای خانه

APARTEMAN_FLOWER

آیا به دنبال کاهش سموم، میکروب ها، ویروس ها و درنهایت آلاینده ها در خانه خود هستید؟ پس حتما این مقاله را مطالعه کنید تا بهترین گیاهان تصفیه کننده ی هوا برای خانه خود رابشناسید.

 با دقت و انتخاب دقیق می توانید بهترین گیاهان تصفیه کننده ی هوا را به خانه ی خود ببرید  و منزل خود را به مکانی سالم برای استراحت تبدیل کنید.

برخی دانشمندان معتقدند که بهترين گیاهان تصفیه کننده ی هوا برای خانه می تواند به سم زدایی هوا در فضای زندگی شما کمک کند. گیاهان خانگی شما نه تنها باعث زیبایی محیط داخلی منزل شما می گردد، بلکه باعث پاکسازی هوای منزل شما نیز می شود.

مطالعه ی هوای پاک ناسا نشان داد که تعدادی گیاه تصفیه کننده ی هوا وجود دارد که می‌تواند هوای خانه شما را پاکسازی کند. در این ایام که ما درگیر ویروس کرونا و آلودگی هوا هستیم‌؛ مطمئناً این گیاهان در تصفیه هوای داخل  منزل و از بین بردن سموم موجود در هوا، گرد و غبار، میکروب ها و…

تاثیر بسزایی خواهند داشت. در اینجا لیست بهترین گیاهان تصفیه کننده ی هوا برای خانه شما و همچنین توصیه های مراقبتی برای این گیاهان ارائه شده که در ادامه با آنها آشنا خواهیم شد.

۱.ژربرا جامزونی (BARBERTON DAISY)

بهترین گیاهان تصفیه کننده ی هوا برای خانه ژربرا

ژربرا جامزونی بومی منطقه ترانسوال آفریقای جنوبی است. این گیاه ویژگی های جذابی دارد که از جمله این ویژگی ها، تنوع زیاد رنگ های این گیاه می باشد. رنگ های قرمز، زرد، نارنجی و حتی صورتی رنگهای  گل این گیاه هستند که به منزل شما جلوه خاصی می دهند و موجب پاکسازی فوق العاده هوا می شوند. این گیاه پاک کننده موثر سموم فرمالدئید، تری کلرو اتیلن و بنزن است که در طیف وسیعی از مواد وسایل خانگی از رنگ ها گرفته تا الیاف مصنوعی یافت می‌شود.  

توصیه های مراقبتی برای این گیاه:

– گیاه را در اتاق با نور طبیعی فراوان قرار دهید و خاک را مرطوب اما زهکشی شده نگه دارید.

– بهتر است که فقط صبح ها به این گیاه آب بدهید تا برگ های آن در طول روز دچار خشکی و کم آبی نشوند و همچنین از مشکلاتی مثل پژمرده شدن و عفونت های قارچی جلوگیری کنید.آب دادن زیاد و عمیق فقط باید یک بار در هفته انجام شود و هرگز اجازه ندهید که برگ ها غرق در آب باقی بمانند . برای این که بدانید زمان مناسب این کار رسیده یا نه؛ کافی است که دست خود را درون خاک کنید و اگر گیاه روی لایه سطحی خود خشک بود، آب دادن عمیق را انجام دهید .در فصل زمستان نیز از دادن آب زیادی به گیاه خودداری کنید.

– دمای پیشنهادی برای این گیاه یک دمای معمولی در خانه است . دمای این گیاه نیز نباید بالای ۲۱ درجه سلسیوس باشد. این گیاه یکی از مهم‌ترین و بهترین گیاهان تصفیه کننده ی هوا برای خانه شما می باشد.

۲. پاپیتال یا پیچک انگلیسی(ENGLISH. IVY)

بهترین گیاهان تصفیه کننده ی هوا برای خانه پیچک

پاپیتال بومی آسیا، اروپا و شمال ایران است. این گیاه نوعی عشقه است که  تصفیه کننده ی قوی هوا در منازل می باشد و کاربرد ویژه آن در سرویس‌های بهداشتی است که باعث از بین بردن سموم موجود در سرویس بهداشتی می گردد. البته که در اتاق‌های مجاور هم به خاطر زیبایی خاصی که دارد استفاده می‌شود.

طبق مطالعات انجام شده این پیچک می‌تواند به مقابله با کپک زدن مواد غذایی و خوراکی ها در خانه  بپردازد.

توصیه های مراقبتی برای این گیاه:

  • پاپیتال خود را در زمستان هفته ای یک بار آبیاری در تابستان دو بار آبیاری کنید.
  • –        ۴ ساعت تابش مستقیم نور خورشید در روز برای این گیاه مناسب است.
  • حداقل دمای مناسب برای این گیاه  در زمستان ۷ درجه سانتیگراد و حداکثر دما در تابستان ۱۶ درجه سانتیگراد است.
  • توجه داشته باشید میوه های رسیده این گیاه سمی است.

این گیاه نیز یکی از بهترین گیاهان تصفیه کننده ی هوا برای خانه ی شماست. حالا شما می‌توانید از هوای پاک و سم زدا شده منزل خود لذت ببرید.

٣.زبان مار یا زبان مادرشوهر (Sansevieria trifasciata)

بهترین گیاهان تصفیه کننده ی هوا برای خانه زبان مار

گیاه مار در سرزمین های استوایی آفریقا از جمله شرق نیجریه و کنگو و جنوب شرقی آسیا می روید. با استفاده از این گیاه در اتاق خواب خود یک شب عالی را سپری کنید. این ساکولنت نوک زرد ، در شب اکسیژن آزاد می کند و باعث می شود که شما در هنگام خواب بهتر تنفس کنید. این گیاه یکی از بهترین گیاهان برای فیلتر کردن هوا از فرمالدئید، زایلین، بنزن، تولوئن و تری کلرواتیلن و همچنین سموم و ویروس موجود در هوا را پاکسازی می‌کند. مواد ذکر شده در وسایل منزل شما وجود دارد.

توصیه های مراقبتی برای این گیاه:

  • این گیاه باید در نیم سایه قرار بگیرد در حالت کلی نور روشن غیرمستقیم بهترین شرایط نوری برای این گیاه می باشد.
  • در زمستان تا ۱۰ درجه سانتیگراد تحمل دارد ولی درجه حرارت مطلوب برای این گیاه ۱۶ درجه سانتیگراد است، در تابستان درجه مناسب حدود٢۴ درجه سانتیگراد است.
  • آبیاری در زمستان هر دوهفته یکبار و در تابستان  یک بار در هفته کافی میباشد ؛  مراقب باشید بیش از حد آب ندهید، زیرا ریشه ها ، مستعد پوسیدگی در خاک مرطوب هستند.

این گیاه نیز یکی از بهترین گیاهان تصفیه کننده ی هوا برای خانه ی شما می باشد.

۴.گل داوودی(CHRYSANTHEMUM)

بهترین گیاهان تصفیه کننده ی هوا برای خانه داوددی

این گیاه، گیاه چند ساله و بومی آسیا و شمال شرقی اروپا هست وبیشتر گونه‌ها،متعلق به شرق آسیا است و مرکز تنوع آن کشورهای آسیایی می باشد.

آشپزخانه و اتاق نشیمن خود را با گل داوودی روشن کنید. این شکوفه های زیبا به تصفیه ی انبوهی از سموم از جمله آمونیاک و بنزن کمک می‌کند. این مواد اغلب در پلاستیک ها، مواد شوینده و چسب ها یافت می شود.

توصیه های مراقبتی برای این گیاه:

  • این گیاه عاشق نور خورشید است، بنابراین آن را در محلی نزدیک پنجره آفتاب گیر قرار دهید. البته در اواسط روز، از نور مستقیم گیاه را دور کنید.
  • اگر ازگل داوودی در داخل آپارتمان نگهداری می کنید؛ هر دو هفته یک بار در تمام فصل های سال گیاه را آبیاری کنید و همیشه خاک را مرطوب نگه دارید. مراقب باتلاقی شدن خاک باشید و هرگز اجازه ندهید آب اضافی در گلدان باقی بماند.
  • بهترین درجه حرارت در تمام طول سال ۱۶ درجه سانتی‌گراد است. اگرچه تا ۲۱ درجه سانتیگراد نیز تحمل دارد.

این گیاه هم یکی از بهترین گیاهان تصفیه کننده  ی هوا برای خانه ی شمااست.

۵.عنکبوتی(SPIDER PLANT)

بهترین گیاهان تصفیه کننده ی هوا برای خانه عنکبوتی

این گیاه بومی مناطق استوایی و جنوب آفریقا است ولی امروزه، در سراسر جهان پرورش داده می شود. برای کسانی که تازه تصمیم به استفاده از این گیاهان آپارتمانی را گرفته‌اند  گیاه عنکبوتی انعطاف پذیر ، انتخاب بسیار مناسبی است. این گیاه سمومی که از نوع آلاینده های هوا هستند از جمله : مونوکسید کربن و همچنین زایلین که  حلال مورد استفاده در صنایع چاپ و لاستیک است مبارزه می کند. اگر حیوانات خانگی دارید، این یکی از معدود گیاهان خانگی است که برای حیوانات سمی نیست.

توصیه های مراقبتی برای این گیاه:

  • نیاز آبی گیاه در فصول گرم سال بیشتر است و در زمستان هفته ای یک بار آبیاری کافی است.
  • همچنین توصیه می شود در تابستان، روزانه بر روی برگها مه پاشی انجام گیرد تا رطوبت مورد نیاز برگهای گیاه تامین شود و لازم است که در فاصله بین دو آبیاری سطح خاک گلدان خشک شود.
  • مناسب ترین دما بین ۱۵ درجه سانتیگراد تا ۲۵ درجه سانتیگراد است و در دمای کمتر از ۷ درجه سانتیگراد گیاه کاملاً از بین می رود.
  • گل عنکبوتی نیاز به نور غیر مستقیم کم تا متوسط خورشید دارد.

این گیاه هم از بهترین گیاهان تصفیه کننده ی هوا برای خانه شما می باشد.

۶.آلوئه ورا یا صبر زرد یا شب یار (ALOE VERA) 

بهترین گیاهان تصفیه کننده ی هوا برای خانه - آلوورا

این گیاه بومی آفریقای شمالی است. گیاه آلوئه ورا علاوه بر این که شفابخش است در طب سنتی و مدرن کاربرد فراوانی دارد. آلوئه ورا به طاقچه پنجره آشپزخانه شما زیبای خاصی خواهد داد. یکی از دلایل اینکه پیشنهاد می کنیم این گیاه در کنار پنجره قرار گیرد این است که؛ گیاه مکان های آفتابی را بسیار دوست دارد پس مکان‌های پر نور را برای این گیاه انتخاب کنید. شما برای تسکین هرگونه سوختگی در آشپزخانه آماده هستید و می‌توانید از آلوئه ورا برای تسکین آن استفاده کنید. این ماده شیرین باعث تصفیه ی هوا و پاکسازی فرمالدئید و بنزن از محیط داخلی منزل شما می گردد. فرمالدئید و بنزن در لاک ها، مواد کف منزل شما مثل کفپوش ها و مواد شوینده وجود دارد.

توصیه های مراقبتی برای این گیاه:

-بهترین حالت برای آلوئه ورا، قرار گرفتن زیر نور زیاد اما غیر مستقیم خورشید است. نور غیر مستقیم برای آلوئه ورا عالی است و به خوبی آن را جذب می کند. توجه داشته باشید که نور زیاد و مستقیم خورشید باعث سوختن برگهای آلوئه ورا میشود.

– این گیاه به دمای بین ۱۷ درجه سانتیگراد تا ۲۴ درجه سانتیگراد نیاز دارد و در گرما و سرمای شدید آسیب می بیند.

– بر خلاف اکثر گیاهان آلوئه ورا آب را در برگ های خود ذخیره میکند، نه در خاک و ریشه؛ پس نیازی نیست مرتبا آن را آبیاری کنید. قبل از هر آبیاری اجازه بدهید که سطح خاک کاملاً خشک شود و بعد به آن آب بدهید. بسته به شرایط محیط ، این کار را هر هفته تا ماهی دو بار تکرار کنید.

این گیاه هم یکی از بهترین گیاهان تصفیه کننده ی هوا برای خانه شما است.

❗ ادامه این مقاله را هفته آینده در مقاله بعدی دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید