بهترین گیاهان تصفیه کننده ی هوا برای خانه قسمت دوم

33333333

در مقاله‌ی قبل، درباره ی تعدادی از بهترین گیاهان تصفیه کننده ی هوا برای خانه، صحبت کردیم. اگر می خواهید با گیاهان بیشتری از تصفیه کننده ی هوا برای خانه١، آشنا شوید پس این مقاله را حتماً دنبال کنید.

١.آنتوریوم آندرانوم  /فلامینگو/ فلامینگوی زنبق

Anthurium andraeanum/Flamingo Lily

آنتوریوم آندرانوم، بومی مناطق کلمبیا، اکوادور،  نواحی گرمسیری آمریکا و جنگل‌های پر باران جنوب آمریکا است.  این گیاه، یک گیاه چند ساله همیشه سبز می باشد، که به دلیل گل های بادوام و زیبایش، علاقمندان زیادی دارد.

شکل گل های فلامینگو،  به صورت خوشه های پیچیده شده ، و به شکل یک قلب بزرگ رنگی می باشد. گل این گیاه، در رنگ های مختلف قرمز، صورتی، بنفش، نارنجی، زرد، سفید، سبز و حتی دو رنگ وجود دارد. فلامینگو، در شرایط ایده آل، نزدیک به دو ماه، گل را بر روی خود نگاه می دارد؛ البته بسیاری از گونه‌های این گیاه، در فصل پاییز و زمستان نیز گل می‌دهند . دمگل این گیاه، معمولاً در فصل بهار و تابستان ظاهر می‌شود و حدود دو ماه دوام می آورد. این گیاه، گیاه بسیار خوبی برای افزودن رنگ ها، به اتاق خواب شما است. اگر از این گیاهان مراقبت خوبی به عمل آید، قادر است که هر سال ٣٠٠ گل دهد.

 فلامینگوی زنبق، در شرایط مرطوب،  مانند: حمام و آشپزخانه، رشد خوبی دارد. فلامینگو، سمومی مثل : فرمالدئید، آمونیاک، زایلن و تولوئن را از بین میبرد.

توصیه های مراقبتی برای این گیاه:

آبیاری این گیاه را، در حد متوسط و متعادل انجام دهید؛ البته  به صورت منظم انجام  گیرد. خاک باید مرطوب بماند، اما نباید از آب اشباع گردد. این گیاه برای گلدهی نیاز به مکان روشن، با نور مستقیم خورشید و البته فیلتر شده دارد. توجه داشته باشید که نور مستقیم خورشید، باعث سوختن برگ ها میشود؛ پس، از برخورد نور مستقیم  خورشید به گیاه جلوگیری کنید . دمای مناسب برای این گیاه بین ۱۸ تا ۲۸ درجه سانتیگراد است.رطوبت محیط را برای این گیاه بالا و بین ۷۰ تا ۹۰ درصد نگاه دارید و به طور مرتب، غبارپاشی (یعنی اسپری آب از فاصله ی ٣٠تا۴٠ سانتی متری به گیاه، طوری که قطرات آب به صورت مه یا غبار روی برگ ها بنشیند.) کنید و برگ ها را تمیز کنید.  بعد از اتمام دوره گلدهی ،هر دو سال یک بار، گلدان گیاه را تعویض کنید.

⚠️هشدار: این گیاه، باید دور از دسترس کودکان و حیوانات باشد. چون دارای کریستال های سمی، از نوع کلسیم اگزالات است. اگر از این گیاه به عنوان خوراکی استفاده شود، موجب تحریک دهان وتاول زدن گلو شده  و باعث سخت شدن عمل  بلع غذا و کلفت شدن صدا می شود.

این گیاه، یکی از بهترین گیاهان تصفیه کننده ی هوا برای خانه می باشد.

٢. سرخس بوستون/ سرخس برگ شمشیری

Boston Fern /Nephrolepis exaltata  

سرخس بوستون، بومی جنگل های مرطوب و مردابها درمنطقه شمال و جنوب آمریکا، مکزیک، آمریکای مرکزی، فلوریدا، غرب هند و آفریقا است.این گیاه، به دلیل برگهای سبز و لطیفی که دارد، یک گیاه خانگی بسیار پرطرفدار است. این گیاه را با غبار پاشی منظم، مرطوب نگه دارید آنها را در معرض نور غیر مستقیم  خورشید در نزدیکی پنجره ها، بالکن ها و پاسیو ها قرار دهید.این سرخس به راحتی قابل رشد است و می توان آن را بر روی یک سبد یا پایه آویز مناسب قرار داد.

توصیه های مراقبتی برای این گیاه:

 سرخس بوستون باید به طور مرتب آبیاری شود تا خاک مرطوب بماند؛ البته بیش از حد آب دادن باعث زرد شدن برگ های سرخس می شود وقتی آب درون خاک گلدان خارج شده و به زیر گلدانی ریخته شده باشد، حتماً آب  زیر گلدانی را  خارج کنید.

 نوری که این سرخس به آن نیاز دارد یک نور متعادل است. آنها را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید مخصوصاً در تابستان چون نور مستقیم باعث از دست رفتن برگ های گیاه و زرد شدن آن می شود. در زمستان حتما به مدت یک الی دو ساعت در معرض نور غیر مستقیم آفتاب قرار دهید.

خاک جنگل یا  خاک برگ برای رشد سرخس بوستون بسیار مناسب است.

دمای مناسب برای رشد این گیاه بین ۱۶ تا ۲۲ درجه سانتیگراد است. اگر چه تحمل دمایی سرخس بوستون تا ۳۰ درجه سانتی گراد نیز می باشد. این گیاه برای حیوانات خانگی و کودکان کاملا بی خطر است.

این گیاه نیز، یکی از بهترین گیاهان تصفیه کننده ی هوا برای خانه می باشد.

٣. نخل بامبو/ شامادورا سیفریزی/ نخل نی

Chamaedorea seifrizii/ Bamboo Palm

نخل بامبو، بومی مناطق مکزیک و آمریکای مرکزی می‌باشد. این گیاه یک فیلتراسیون مطلق فرمالدئید است. نخل بامبو، از معدود پاک کننده های هوا می باشد که  نور آفتاب را دوست دارد.

سمومی که قادر به دفع آن است عبارتند از فرمالدئید، تری کلرواتیلن ، بنزن می باشد.

توصیه های مراقبتی برای این گیاه :

این گیاه را باید تا حدی آب داد که خاک آن مرطوب شود.اما نباید خاک آن در آب غوطه ور شود. بهتر است که میزان آب دادن را خودتان امتحان و تنظیم کنید. روزانه گیاه خود را بررسی کنید تا بیش از حد خشک نشود. مراقب باشید که خاک مرطوب بماند. رطوبت نسبی برای رشد این گیاه بین ۵۰ تا ۷۰ درصد مناسب است. در طول ماه های خنک مثل زمستان، باید اجازه دهید که بین هر بار آب دادن خاک خشک شود.

مهمترین موضوع برای  شامادورا سیفریزی، نور مناسب می باشد. نخل بامبو در برابر نورغیر مستقیم عملکرد مناسبی دارد‌. دمای مورد نیاز و مناسب برای این گیاه، ۲۳ درجه سانتیگراد می باشد. خاک مناسب برای نخل بامبو، خاک های قلیایی است. (یعنی خاک جنگل یا همان خاک هوموسی)

این گیاه هم، یکی از بهترین گیاهان تصفیه کننده ی هوا برای خانه می باشد.

۴. گیاهان لاستیکی/ فیکوس الاستیکا

Rubber plants /Ficus elastic

این درختان همیشه سبز، بومی شمال و جنوب هند، اندونزی و آسیای استوایی می باشد. فیکوس الاستیکا، گیاهی بسیار مقاوم است که آبیاری منظم و دقیق را دوست دارد. برگ های این گیاه، بیضی شکل و براق هستند. اندازه ی بزرگترین برگ در گیاهان جوان فیکوس الاستیکا، ۴۵ سانتی متر است. این نوع گیاه لاستیکی، هم می تواند در یک گلدان کوچک در آپارتمان رشد کند. وهم می‌تواند بیرون از گلدان، درون زمین رشد کند. از شیره این گیاه، در صنعت لاستیک سازی استفاده می‌شود.

سمومی که این گیاه قادر به دفع آن است، عبارتند از: زایلن، بنزن، فرمالدئید و تری کلرو اتیلن می باشد.

توصیه های مراقبتی برای این گیاه:

آبیاری هفتگی، در تابستان وآبیاری دو هفته‌ای، در زمستان انجام می گیرد. اجازه دهید، سطح خاک در بین دو آبیاری، خشک شود.

اگرچه که این گیاه، می تواند درسایه خود را زنده نگه دارد، ولی رشد آن، بدون نور، مطلوب نیست و به نور کافی نیاز دارد. گیاه را از معرض نور مستقیم آفتاب، در امان نگاه دارید.

بهترین خاک ، خاک لوم است؛ که شامل مخلوطی از برگ پوسیده، کود حیوانی و خاک رس (خاک باغچه) است.

⚠️هشدار مهم: اگر گیاه مریض بود، گلدان آن را هرگز عوض نکنید. چون باعث از بین رفتن گیاه میشود.

این گیاه نیز یکی از بهترین گیاهان تصفیه کننده ی هوا برای خانه می باشد.

۵.گیاه آناناس Pineapple Plant 

گیاه آناناس، بومی برزیل است. مطالعات اخیر ناسا، نشان داد که گیاه آناناس،  می‌تواند به خروپف پایان دهد. ناسا ادعا می کند که، گیاهان آناناس، شاید سموم خاصی را دفع نکنند ‌؛ ولی این گیاهان، قادرند اکسیژن خوبی تولید کنند و کیفیت هوا را در شب افزایش دهند، که همین موضوع، باعث می‌شود، کیفیت خواب بهبود گردد و خروپف قطع شود.

این گیاهان، بسیار مقاوم هستند و با آب بسیار کمی، زنده می مانند؛ اما توجه داشته باشید که از سرما متنفرهستند.

توصیه های مراقبتی برای این گیاه:

در هنگام آبیاری آناناس، اجازه دهید، سطح خاک گلدان، در زمان بین دو آبیاری، خشک شود و سپس نسبت به آبیاری جدید، اقدام کنید. آبیاری زیاد، برگهای گیاه آناناس را، می پوساند و و برگ ها ریزش میکنند.

در تابستان، هفته ای دو بار و در زمستان، هفته ای یک بار آبیاری کافی می باشد.

آناناس، در مقابل خشکی و گرما مقاومت خوبی دارد و دمای مناسب برای رشد آن، بین ۱۶ تا ۳۵ درجه سانتیگراد است؛ ولی بهترین دما بین ۲۰ تا ۲۶ درجه سانتیگراد است. این گیاه، به رطوبت  نسبی ۷۰ تا ۸۰ درصد نیاز دارد.

این گیاه هم، یکی از بهترین گیاهان تصفیه کننده ی هوا برای خانه می باشد.

۶. فیکوس بنجامین یا انجیر زینتی

Ficus benjamina/Ornamental figs

فیکوس بنجامین، بومی جنوب شرقی آسیا است ؛  که معمولاً در داخل خانه رشد می کند. این گیاه، یکی از موفق ترین و زیباترین، گیاهان خانگی در سازش با محیط مکانهای سرپوشیده است. این گیاه ، یک گیاه خوب برای تصفیه هوا است. انجیر زینتی باعث دفع سمومی، مثل: فرمالدئید، اتیلن و بنزین است.

توصیه های مراقبتی برای این گیاه:

برای آبیاری فیکوس بنجامین، بهتر است که، از آب ولرم استفاده شود و آب فاقد املاح باشد. در تابستان، حداکثر هفته ای دوبار و در زمستان، هر ۱۰ روز یک بار، آبیاری کافی می باشد.

این گیاه، به نور بیشتری احتیاج دارد؛ اما تابش مستقیم نور آفتاب، به خصوص از پشت شیشه، به برگ‌های آن صدمه وارد می کند. حداقل درجه حرارت در زمستان، ۱۵ درجه سانتیگراد و در تابستان ۲۴، درجه سانتیگراد است.

عمل غبار پاشی، باید هر دو روز انجام گیرد. به جز در مواقعی که، درجه ی حرارت، زیر ۱۵ درجه سانتیگراد است. بهترین خاک برای فیکوس بنجامین ، خاک و کود آماده یا خاک کمپوست است.

این گیاه نیز، یکی از بهترین گیاهان تصفیه کننده ی هوا برای خانه  می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید