بهترین گیاهان تصفیه کننده ی هوا برای خانه(قسمت سوم)

در مقاله های قبلی،  تعدادی از بهترین گیاهان تصفیه کننده ی هوا برای خانه را بیان کردیم.

( برای دیدن مقاله های قبلی,، به انتهای مقاله مراجعه کنید.)

در مقاله های قبلی هم گفتیم که با دقت و انتخاب دقیق گیاهان مناسب خانه، می‌توانید، منزل خود را به مکانی سالم برای استراحت تبدیل کنید.

توجه داشته باشید، که این مقاله آخرین مقاله ما، پیرامون موضوع بهترین گیاهان تصفیه کننده ی هوا برای خانه می باشد.

در نتیجه، اگر می خواهید خانه ی خود را، به مکانی سالم برای استراحت تبدیل کنید؛ حتما این مقاله و مقاله های قبلی را مطالعه کنید.

١.ارکیده دندروبیوم/ ارکیده ی نگهبان/ دندروبیوم اصیل

Dendrobium

این گیاه، بومی جنوب شرقی آسیا و هیمالیا می باشد. گل ارکیده دندروبیوم، از لحاظ ظاهری بسیار زیبا و جذاب است و در ارکیده ها، به ارکیده ی عظیم  معروف است. در فصل زمستان، خوشه های کوچک از گلهای معطر و زیبا، درمکان‌های مختلف گیاه، بر روی ساقه ظاهر می شود. به علت رشد جوانه ها در پاییز و شکوفه ها در زمستان، این گیاه نیاز به ریکاوری(به دست آوردن توان دوباره)، در بهار و تابستان دارد. عمر گلها ، حدود ٢ تا ٣ ماه است. این گیاه در هر دوره ی گلدهی، ممکن است، حدود ۱۰۰ گل بدهد. این گیاه، یکی از ۵۰ گیاه اساسی مورد استفاده در طب سنتی است. این ارکیده، در لیست فیلتر های تصفیه کننده ی هوای ناسا اعلام شده و به عنوان فیلتر کننده ی، زایلن و تولوئن  معرفی گردیده است. این گونه ارکیده ها، حاوی مواد ضد سرطان اند.

توصیه های مراقبتی برای این گیاه:

آبیاری این گیاه، تقریباً هر هفته و یا هر دو هفته یک بار انجام گیرد.  برای مشخص شدن زمان دقیق آبیاری، نگاه کنید به خاک گیاه و وقتی خاک تا ٢.۵ سانتی متر از بالای مخلوط خشک شد؛ سپس به آبیاری اقدام کنید. 

دندروبیوم های اصیل، نور را دوست دارند.  البته ، نور غیر مستقیم را بیشتر می پسندند.  پس گیاه را از نور مستقیم خورشید، دور نگه دارید. 

دمای مناسب برای این گیاه، بین ۱۸ تا ۲۴ درجه ی سانتیگراد است. 

رطوبت محیطی مناسب، جهت رشد بهتر گل ارکیده دندروبیوم، بین ۵۰ تا ۷۰ درصد می باشد.

جهت پر کردن گلدان از خاک ، بهتر است که از خاک مخصوص ارکیده استفاده شود؛ زیرا ارکیده ها، نسبت به خاک های معمولی، حساسیت داشته و در آن به خوبی رشد نمی‌کنند. اگر نتوانستید خاک ارکیده پیدا کنید؛ می‌توانید از ترکیب خزه، صنوبر و کوکوپیت برای مخلوط خاک گلدان خود، استفاده کنید. 

این گیاه، یکی از بهترین گیاهان تصفیه کننده ی هوا برای خانه می باشد.

٢.اسپاتی فیلوم/ سوسن یا زنبق صلح/ گل چمچه ای

Spathyphylum/Peace lily plant

سوسن صلح، بومی نواحی حاره ای آمریکای جنوبی است. زنبق های صلح، با ظاهر شاد و چشمگیر، حس خوبی را به انسان القا می کنند. اسپاتی فیلوم، گلدهی خود را از تابستان، با شکوفه های سفید زرق و برق دار  شروع می کند. این گیاه، دارای برگهای سبز تیره و گل های آن، از لحاظ ظاهری، مثل برگ های سفید روی گیاه هستند. این گیاه خیره کننده، در بعضی از اوقات، تا حدود ٠.۵متر هم رشد می کند. سمومی که اسپاتی فیلوم، قادر به فیلتر آنها است ؛ عبارتند از: بنزن، کلرواتیلن، زایلن، تولوئن، آمونیاک و فرمالدئید  است. بله! اسپاتی فیلوم، یک فیلتر کننده ی بزرگ است. بسیاری از مواد و اشیاء پیرامون ما، از چنین مواد اولیه ای تشکیل شده اند.

توصیه های مراقبتی برای این گیاه:

اسپاتی فیلوم، به دلیل این که برگهای پهنی دارد، به آب فراوان نیز نیاز دارد مخصوصا در فصل تابستان، اما بیش از حد به آنها آب ندهید و وقتی خاک خشک است، آبیاری را انجام دهید. زمانی که خاک مرطوب شد، از آب دادن دست بکشید. مراقب باشید، خاک اشباع از آب نشود. در فصل های گرم سال، در هفته سه نوبت آبیاری کنید و در مابقی ایام سال، یک تا دو نوبت آبیاری در هفته کافی می باشد.

دمای مناسب برای گیاه، بین۵ تا ۲۵ درجه ی سانتیگراد است.

سوسن صلح، نور مستقیم آفتاب را دوست ندارد.  اگر مدت زمان طولانی، در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرد؛ برگ آن سریعاً حالت افتاده و آویزان به خود می گیرد.

خاک این گیاه، باید ارگانیک باشد و قدرت تهویه در خاک، وجود داشته باشد. خاک گلدان، مناسب این گیاه است. شما میتوانید، یک سوم از خاک این گیاه را، شن بریزید، تا شاهد رشد بهتر آن باشید.

این گیاه نیز، یکی از بهترین گیاهان تصفیه کننده ی هوا برای خانه می باشد.

٣. نفرولپیس / کیمبرلی کوئین فردیس/ سرخس ملکه کیمبرلی

Nephrolepis

نفرولپیس، بومی استرالیا است. این گیاه را می توان از خانواده ی سرخس بوستون دانست. از آنجا که به کمبود رطوبت خیلی حساس نیست؛ برای محیط منزل مناسب است. ظاهر این گیاه، تقریباً شبیه گیاه سرخس بوستون است. با دقت دراین دو نوع سرخس، می‌توانید تفاوت ها را درک کنید. سرخس بوستون، همه ی برگ هایش، به سمت افقی و پایین حرکت می کند، اما در سرخس نفرولپیس، برخی از برگها، به صورت عمودی هم رشد میکنند. نفرولپیس، برای کسانی که، تازه به دنبال پرورش گل و گیاه ها آمده اند؛ بسیار مناسب است. نیازی به هرس کردن  یا برش ندارد. اما آنها را با آب فراوان، مرطوب نگاه  دارید. سمومی که سرخس ملکه کیمبرلی، قادر به فیلتر آن می باشد؛ شامل فرمالدئید و بنزین است.

 توصیه های مراقبتی برای این گیاه:

به مقدار زیاد آب حساس است. در بین هر آبیاری، اجازه دهید خاک خشک شود.

این گیاه، نور غیرمستقیم را ترجیح می‌دهد. مثلاً: نوری که پشت پنجره است؛ برای آن بسیار مناسب می باشد.

دمای مناسب برای این گیاه، بین  ۱۶تا ۲۴ درجه ی سانتیگراد است.

سرخس ملکه کیمبرلی، عاشق رطوبت است. پس سعی کنید، با غبار پاشی، رطوبت گیاه را افزایش دهید. توجه داشته باشید، این گیاه، بسیار حساس به سرما می باشد و اگر یخ بزند، کارش تمام است.

در ماه‌های گرم، به طور مرتب کود دهید.

خاک باید ارگانیک باشد. ازخزه  و ذغال سنگ درون خاک استفاده کنید.

این گیاه هم، یکی از بهترین گیاهان تصفیه کننده ی هوا برای خانه می باشد.

۴. همیشه سبز چینی/ آگلونما/ نخشید

Chinese evergreen /Aglaonema

همیشه سبز چینی، بومی جنگل های انبوه گرمسیری و مرداب های جنوب شرقی آسیا، بنگلادش، فیلیپین، اندونزی، مالزی و جنوب چین است. رشد این گیاه، بسیار آسان است و به نگهداری کمی احتیاج دارد. آگلونما، می تواند در روشنایی کم نیز، رشد خوبی داشته باشد. ثابت شده است، این گیاه گرمسیری، یک فیلتر خوب، برای فیلتر کردن فرمالدئید  و بنزن است. این مواد، در  فرمولاسیون مواد شوینده و مواد آرایشی بهداشتی یافت می شوند.

توصیه های مراقبتی برای گیاه:

همیشه سبز چینی، در برابر بی آبی مقاوم است. ولی در حالت عادی، اجازه ی خشک شدن خاک را ندهید و خاک را همیشه مرطوب نگاه دارید. در زمستان نیاز به آب کمتری دارد. اجازه دهید، در بین دو آبیاری، سطح خاک گلدان خشک شود؛ زیرا آب زیاد باعث پوسیدگی گیاه می شود.

همیشه سبز چینی، شرایط کم نور و مرطوب را دوست دارد. در نتیجه در دستشویی، حمام و آشپزخانه، رشد بسیار خوبی دارد. همانطور که گفتیم، این گیاه به نور زیادی احتیاج ندارد. دلیل آن این است که، خاستگاه آن در جنگل و زیر سایه ی درختان بوده است.

 دمای مناسب برای این گیاه، بین ۱۸ تا ۲۸ درجه ی سانتیگراد است.

رطوبت لازم برای این گیاه، نباید به زیر ۲۵ درصد برسد.

برای مهیا کردن رطوبت کافی برای این گیاه، میتوانید روی برگ های آن، غبار پاشی انجام دهید.

آگلونما را، به هیچ عنوان، در معرض تهویه یا کولر قرار ندهید؛ چون در برابر خشکی مقاومت ندارد .  سرمازدگی هم می‌تواند برگهای چرب این گیاه را دچار آسیب کند.

 آگلونما، در هر خاکی رشد می کند؛ اما بهتر است خاکی استفاده کنید، که توانایی، حفظ رطوبت را داشته باشد. خاکی که ما برای رشد گیاه پیشنهاد می کنیم؛  خاک باغچه، کمپوست و یا ۳ قسمت پیت موس و یک قسمت شن است. این گیاه، به خاک غنی  با زهکشی خوب، نیاز دارد.

این گیاه نیز، یکی از بهترین گیاهان تصفیه کننده ی هوا برای خانه می باشد.

۵. دراکانا وارنکی/ دراسنا وارنکی

Dracaena Warneckii

دراکانا  وارنکی، بومی مناطق گرمسیری آفریقا و آسیا می باشد. نگهداری این گیاه، بسیار آسان است. برگ های آن، برگهای سبز شمشیری شکل، سفت مانند، سخت و نوک تیزاند. رنگ هر برگ، خاکستری- سبز، با راه راه سفید یا سبز است ‌؛ که  جلوه ی خیره کننده ای ایجاد می کند. این گیاه، بهترین انتخاب برای فضای های داخلی می باشد.  ناسا این گیاه را به عنوان یک گیاه عالی، برای از بین بردن مواد شیمیایی مضر از هوا ذکر کرده است. سمومی که این گیاه قادر به فیلتر آنها است؛ عبارتند از :فرمالدئید، زایلن، تری کلرواتیلن و بنزین است.

توصیه های مراقبتی برای این گیاه:

برای آبیاری، اجازه دهید حداقل سه چهارم خاک گلدان، خشک شود. در تابستان، هفته ای دو تا سه مرتبه آبیاری شود و در زمستان، یکبار آبیاری گردد.( آبی که می خواهید به گیاه بدهید؛ بهتر است ۴۸ ساعت در ظرفی نگهداری و بعد به گیاه داده شود.)

آنها را در داخل خانه، در مکانی قرار دهید، که بتوانند نور شدید و غیر مستقیم خورشید را بگیرند. البته مدت زمانی که این نور را می‌گیرند، لازم نیست زیاد باشد؛ یعنی نور متوسط دریافت کنند.

 دمای مناسب برای این گیاه، بین ۱۵ تا ۲۴ درجه سانتیگراد می باشد.

رطوبت لازم برای این گیاه، بین ۵۰ تا ۹۰ درصد است .

خاک این گیاه، باید غنی وگلدان باید زهکشی خوبی داشته باشد. استفاده از کمپوست نیز توصیه می شود. اگر خواستید خاک ترکیبی غنی را بسازید؛ بهتر است از ترکیبات خاک باغچه، خاک برگ، شن یا پرلیت استفاده کنید. این گیاه، خاک کمی اسیدی را دوست دارد.

این گیاه هم، یکی از بهترین گیاهان تصفیه کننده ی هوا برای خانه می باشد.

۶. پیچک شیطان/ پوتوس طلایی/ گودال طلایی

Devil’s ivy/Golden Potos /Golden Pit

این گیاه بومی استرالیا، اندونزی، چین، ژاپن و هند است. مراقبت از پیچک شیطان آسان است؛ اما نیاز، به آبیاری منظم دارد. این گیاه، رونده است و با شروع رشد، از گلدان پایین می آید. پس اگر آن را روی کتابخانه یا کنار پنجره بگذارید؛ محیط را بسیار زیبا می کند. پس پوتوس طلایی را، حتما در اتاق خواب استفاده کنید. برگهای پوتوس طلایی، با ساختاری زیبا، متشکل از رنگ های سبز، زرد و طلایی است. علاوه بر زیبایی، توانایی منحصر به فرد آن، در منطبق شدن  با محیط نیز، قابل توجه است. این گیاه، به راحتی در آب ریشه می دهد. حمام یا آشپزخانه، به دلیل رطوبت بالایش، برای پوتوس طلایی،  بسیار مناسب است. فاصله ی بین دو آبیاری، در این دو محیط نام برده شده، باید بیشتر باشد. سمومی که پوتوس طلایی، می‌تواند آن را فیلتر کند، عبارتند از بنزن، فرمالدئید و زایلن است.

توصیه های مراقبتی برای این گیاه:

 پیچک شیطان را، بیش از حد آبیاری نکنید. اجازه بدهید، بین دو آبیاری، سطح خاک خشک شود.  اگر برگها پژمرده و یا قهوه‌ای شدند، باید بیشتر به گیاه آب دهید.

 توانایی رشد، در محیط تاریک را نیز دارد، ولی بهتر است، در معرض نور غیرمستقیم خورشید، قرار گیرد. پوتوس طلایی، با نور لامپ های معمولی فلورسنت نیز، رشد میکند.

دمای لازم برای این گیاه، بین  ۲۴ درجه سانتیگراد است؛ اما بالای ۲۴ درجه سانتیگراد را هم دوست دارد.

رطوبت نسبتاً بالا را دوست دارد.

خاک مناسب برای این گیاه، شامل: خاک برگ، خاک باغچه وماسه می باشد. خاک کمی اسیدی را نیز، دوست دارد.

⚠️هشدار: به ندرت کشنده است؛ ولی خوردن آن می‌تواند، موجب استفراغ و سوزش گلو، در حیوانات خانگی و کودکان شود.

این گیاه نیز، یکی از بهترین گیاهان تصفیه کننده ی هوا برای خانه می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید