نکاتی بهداشتی که برای تخت خواب باید رعایت کنیم!

مطالعات محققان نشان داده که در تخت خواب و تشک ها مقدار بسیار زیادی باکتری و میکروب ها ، سلول های مرده پوستی و کک ها ، به علل مختلفی روزانه در حال رشد هستند. این در حالی است که نظافت نکردن تخت خواب باعث بروز بسیاری از بیماری های آلرژیکی یا پوستی یا تنفسی است. در این مطلب سعی داریم شما رو با نقش پررنگ نظافت تخت و تاثیر آن بر سلامتی تان بیشتر آشنا کنیم.

همونطور که میدونید بیشتر از پنجاه درصد عمر ما صرف خوابیدن و استراحت کردن است. و همینطور پوست ما روزانه در حال رشد و نو شدن است. به همین علت است که تخت خواب ما مرجع بسیاری از ویروس ها و باکتری هایی است که در طول روز بر روی پوست و موی ما مینشیند.

از این رو بهترین و اولین راه برای جلوگیری از کثیف شدن تختخواب و تشک ، استحمام روزانه است. استحمام باعث از بین رفتن بسیاری از آلاینده هاییست که بدن ما را در هوای شهری هدف گرفته اند. آلاینده هایی که از ماشین ها و … ایجاد میشوند و ما بی آنکه بدانیم از آنها استفاده و بدنمان را در معرض خطر آنها قرار میدهیم. این موضوع را بدانید که آلودگی هوا باعث بروز بیماری هایی از جمله سرطان ریه ، بیماری های قلبی ، سکته های مغزی ، برونشیت ، تشدید آسم و ذات الریه میشود! پس تا میتوانید با زدن ماسک مناسب در روزهای آلوده و استحمام این گونه بیماری ها را از خودتان دور کنید.

یکی دیگر از روش هایی دیگری که به ما در تمیز سازی تخت و تشک کمک میکند قرار دادن آنها در معرض نور آفتاب است. تابش مستقیم خورشید ، به علت شتاب و گرمای بسیار زیاد مخصوصا در روزهای تابستانی که بدن ما در هنگام خواب بسیار تعریق دارد ، باعث زدودن و از بین رفتن باکتری و میکروب هایی میشود که بدن ما از خود نشر میدهد. سعی کنید مرتبا تخت و تشک تختان را در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید تا از این تمیز سازی طبیعی بهره ی لازمتان را ببرید.

یکی دیگر از روش های تمیز سازی تختخواب ، استفاده از جارو برقی است. طی چند سال گذشته بسیاری از شرکت های بزرگ دنیا جارو برقی هایی مخصوص این امر تولید کردند که به صورت دستی است که هم آلودگی سطح تخت را از بین میبرد و هم رطوبت را از تخت خواب میگیرد و فضا را برای رشد میکروب ها بسیار کم میکند. استفاده از اینگونه وسایل شاید در ابتدا هزینه بر و سخت بنظر برسد ولی از نزدیک با بیماری های سخت پوستی و آلرژیتیکی رو به رو شده باشید ، تمام هزینه های آن را به جان میخرید.

سعی کنید همیشه هوا را در اتاقتان به جریان بگذارید. جریان و تغییر هوا در مکانی مثل اتاق خواب یک امر ضرروی است مخصوصا در زمانی که مشغول استراحت هستید. جریان هوا را کنترل کنید؛ سعی کنید از تخت خوایی که از پایین بر روی پایه ها هستند و فاصله با زمین دارند استفاده کنید؛ این کار باعث چرخش هوا در بالا و پایین تخت و آرامش شما هنگام خواب میشود. حتما در طول روز ، حتی روزهای زمستانی ، برای دقایقی جریان هوا را ایجاد کنید تا هوای اتاق ساکن نباشد.

میتوانید به جای زیاد شستن بالشت ها ، از محافظ های نخی استفاده کنید تا جلوی کثیفی را بگیرد. همچنین برای شستن بالشت ها میتونید از مواد ضد عفونی کننده استفاده کنید تا نظافت آنها تا مدت طولانی تری حفظ شوند و لازم نباشد که شما مرتب مجبور باشید اونها رو بشورید.

اگر حیوان خانگی مثل سگ یا گربه دارید محل خوابش را از خودتان جدا کنید یا حداقل یک ملحفه جدا برای او در نظر بگیرید و آن را هفته ای یک بار بشویید. حیوانات خانگی عمدتا موی بدنشان میریزد و همین ریزش برای بدن انسان باعث بروز بیماری های آلرژیک میشود.