چطور نور خانه را بیشتر کنیم؟!

چطور نور خانه را بیشتر کنیم

امروزه همه ی ما میدانیم که طراحی دکوراسیون داخلی منازل از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا میتواند تاثیر مستقیمی بر روی وضعیت روحی و رفتاری اعضای خانواده داشته باشد. یکی از نکاتی که در طراحی دکوراسیون بسیار حائز اهمیت است نور خانه است؛ نکته ای مهم که بسیاری به آن اهمیت نمیدهند. تمامی دکوراسیونی که ما میچنیم را با مشاهده کردن میتوان به زیبایی اش پی برد. حال اگر نور کافی و نورپردازی استاندارد را در خانه رعایت نکرده باشیم باعث میشود که تمام این زیبایی ها و خرج هایی که گاهی بسیار زیاد نیز میشود ، بیهوده باشد.

تصویر 1

از طرفی در سالهای اخیر و طبق تحقیقات محققان در این زمینه ، یک اتفاق نظر وجود دارد؛ دانشمندان ثابت کرده اند تغییرات نور طبیعی که در نتیجه ی تغییرات فصلی صورت میپذیرد بر روحیه ی افراد تاثیر بسزایی دارد. آنها بر این باورند هنگامی که افراد در معرض نور طبیعی قرار میگیرند در بدن آنها از تولید هورمون ملاتونین در خون جلوگیری میشود. به همین دلیل افرادی که دچار سندرم افسردگی فصلی هستند در فصول سرد که هوا معمولا ابری است و خورشید تابش زیادی ندارد سطح تولید هورمون ملاتونین در بدنشان افزایش میابد که رابطه ی مستقیمی با روحیه و خلق و خوی این افراد دارد. به طوری که گاهی این افراد را در معرض تابش نور زیاد مصنوعی شبیه سازی شده قرار میدهند! پس با تمام این توضیحات متوجه میشویم که نور بسیار در زندگی انسان ها تاثیر گذار است.

تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

تصویر 2

اولین نکته ای که برای نور پردازی استاندارد باید بندانید این است که رنگ مناسبی را برای اجزای خانه تان در نظر بگیرید. اگر خانه شما دارای پنجره های بسیار و غرق در نور است میتوانید با استفاده از رنگ های تیره فضا را متعادل سازید و روح را به خانه تان منتقل کنید. اما اگر خانه ی شما نور طبیعی بسیاری ندارد باید از رنگ های روشن مثل سفید و آبی کم رنگ بهره ببرید. اینگونه رنگ ها نور را به خودشان جذب نمیکنند و با منعکس کردن نور باعث روشن تر شدن خانه تان میشوند. حال دیگر سلیقه ی شما دخیل میشود که چگونه طیف رنگ های زیبا و روشن را کنار هم بچینید.

تصویر 3

دومین نکته ی مهم که اغلب به آن توجه نمیکنیم نوع چیدمان است. شما باید بدانید که نباید اجسام بزرگ را جلوی نور طبیعی پنجره قرار دهید. همینطور به تازگی این موضوع بسیار زیاد شده که از یالان های زخیم برای زیباسازی پرده ها استفاده میشود که این موضوع به خودی خود بسیار اشتباه است.  شما نباید نور طبیعی را قربانی زیبا سازی بکنید زیرا هیچ نور مصنوعی ای نمیتواند در روز جایگزین مناسبی برایتان باشد. دکوراسیون خانه خود را باز بچینید و از شلوغی بپرهیزید تا نور به همه جای اتاقتان برسد.

نکته ی مهم بعدی سبک دکوراسیون شماست! معمولا در دکوراسیون های مینیمال به علت ساده و خلوت بودن نور به راحتی در خانه حرکت میکند و فضا روشن تر است. همچنین رنگ های تشکیل دهنده ی دکوراسیون مینیمال طیف رنگ های روشن مثل سفید با مسه است که به روشن تر شدن فضا کمک بسیاری میکند.

تصویر 4

با آیینه ها ، نور را به داخل خانه بیاورید! شاید در نگاه اول بگویید که انعکاس نور مثل تابش نور طبیعی نیست ولی جریان و حسی که ایجاد میکند هیچ تفاوتی با تابش اصلی ندارد. هدف از جریان نور طبیعی به داخل خانه این است که روحیه ی شما تازه شود پس دلیلی ندارد که از آیینه کاری پرهیز کنید! آیینه ها را به شکلی مناسب روی دیوار ها یا میز نصب کنید تا با جریان نور روح شما جلا یابد.

تا میتوانید از شلوغی بپرهیزید! همانطور که پیش تر توضیح دادیم در دکوراسیون های مینیمال که ساده تر هستند شما به راحتی میتوانید نور را به داخل خونه بیاورید. پس اگر سبک دکوراسیون شما صنعتی یا شلوغ است و نور بیشتری میخواهید یا باید سرتاسر دیوار های خانه تان را پنجره کنید یا در سبک دکور خانه تان تجدید نظر کنید!

تصویر 5

و در آخر…

همانطور که در این مقاله مطالعه کردید نور طبیعی بسیار در روحیات افراد و در نتیجه عملکردشان تاثیر گذار است. پس نهایت تلاشتان را بکنید تا بیشترین مقدار نور را در خانه تان داشته باشید. طبق پژوهش ها کسانی که در معرض نور طبیعی نیستند سطح هورمون ملاتونین در خونشان افزایش میابد و در نتیجه دچار افسردگی میشوند.