تاثیر رنگ ها در محیط زندگی

bed-decor-1

رنگ یک نیرو است. یک رنگ به طور مستقل می تواند احساس  کاملی را برانگیزد. ما می‌خواهیم در چند هفته ی پیاپی با هم درباره رنگ ها و تاثیر آن برفضای داخلی منزل شما، اتاق پذیرایی، اتاق خواب، راهرو ها و ورودی ها و به تبع آن تأثیر آن بر روح و روان شما صحبت کنیم.

 حضور خود را در یک اتاق زرد تصور کنید ، در  زیر  تلالو گرم و درخشان خورشید که همچون مادری ما را در آغوش گرفته و از گرمای وجود خود به ما می دهد ، یا حضور در یک اتاق به رنگ سبز چمنی که ما را به یاد طبیعت انداخته و ما را  غرق در خاطرات خوش گذشته مان می کند.

رنگ تنها برای قشنگ تر دیدن نیست‌‌؛ رنگها با تمام شکوه و حشمت زندگی، حیات و هستی شما در حال ارتباط و دلبستگی می باشد. این نیرو رنگها گمنام مانده است. هر کدام از ما به رنگهای مختص خودمان عشق می ورزیم.

 انسان ها جوراب های  راه راه زرد-مشکی می پوشند، لباس های  طلایی – نقره ای و شلوارهای راه راه رنگی بر تن می کنند، کیف و کفش قهوه ای _مشکی و قرمز و سبز  انتخاب می کنند و… اما اگر بخواهند این رنگ ها را در خانه استفاده کنند وحشت می کنند  و احتیاط می کنند ،چرا؟ متداولترین روند رنگ آمیزی در منزل به این نحو است که آنقدر از رنگ ها استفاده می کنیم تا رنگ سفید کم شود یا کلا از بین رود.

 پس از سرکوب سفیدکاری توسط مینیمالیست ها در دهه ۱۹۹۰، رنگ ها دوباره رایج  شدند اما به صورت اندک و درک نشده . فقط کافی است کمی نقش نگار سنتی متل ترمه ، طرح گرافیکی به فضا یا به گلدان و دکوری ها و یا حتی پاتختی یا پاف خود اضافه کنید تا دگرگونی را درک کنید. نباید یک اتاق خواب را فقط با یک رنگ خالص رنگ کنیم مثلا فقط رنگ آبی کم رنگ . بهترین حالت این است که از چند طیف رنگ یا سایه هایی از یک  رنگ (که به آن تن رنگ می گویند )استفاده شود. رنگ کردن  فضاهای داخلی منزل مثل پذیرایی، اتاق خواب ها، راهرو ها و ورودی ها  برای مردم اهمیتی ندارد و آنان به این موضوع کاملا بی توجه هستند، اما اکنون زمان تحول و توجه به این  فرا رسیده است.

آیا کسی باید به ما بگوید که چه رنگی را دوست داشته باشیم و چه رنگی نیاز ما است؟ هر رنگی برای ما معنی ژرفی دارد و درک ما نسبت به یک رنگ کاملاً  به خودمان بر می گردد و به وسیله آزمایش های گذشته ، احتیاج ها و درخواست های ما در زمانی که آن رنگ را مشاهده کردیم، صورت گرفته است. رنگهایی در داخل منزل استفاده می کنیم به  موقعیت ها، ادراک و هستی و حیات ما شکل می دهند. ‌

ما می خواهیم رنگ هایی که شما با آن خوشحال هستید و حس خوبی نسبت به آن رنگ دارید را به شما نشان دهیم تا در فضای داخلی خانه به ویژه در اتاق خواب ها و تاثیر آن بر وسایل اتاق مثل سرویس اتاق خواب و… تا از آن استفاده کنید.

📌 انتخاب رنگ

چه رنگی شایسته اتاق خواب شماست و شما با آن حس بهتری دارید؟ برای یافتن رنگ های مختص خودتان از این مقاله به عنوان راهنما استفاده کنید. همانطور که در حال مطالعه هستید چه در این بخش و چه در بخش های دیگر این مقاله که در هفته های دیگر در سایت گذاشته میشود توجه کنید که در کدام بخش ها مکث بیشتری می کنید. علت، عقل و منطق را کنار بگذارید، فقط  به دنبال فطرت و ذات  خود بروید  چون این رنگ ها، همان رنگ هایی هستند که به آنها احتیاج  دارید. برای مثال، متوجه می شوید که زمان زیادی را صرف نگاه کردن به بخش رنگ زرد کرده‌اید. زرد! اما شما هیچ وقت در مورد رنگ  زرد حسی نداشتید و حتی از این رنگ بدتان هم می آمده ! حتما خطایی پیش آمده  اما اگر این دگرگونی برای شما موضوع جدیدی است؛ تعجب نکنید!  طبیعی است که جذب شادی  و خوشحالی این رنگ شوید. اما نیاز نیست یک اتاق خواب را کاملا زرد کنید. با یک دسته گل نرگس یا آفتاب گردان، یک کوسن یا، یک دکوری، یا گلدان زرد یا حتی یک پاف زرد و یا یک پاتختی لیمویی شروع کنید. شاید پس از مدتی،زرد بخشی از جهان  رنگ های مورد پسند شما شود و درآخر بخواهید یک دیوار از فضای داخلی منزل را زرد کنید. در این حالت، باید  بر روی سایه های  رنگ زرد شناخت پیدا کنید و سایه (تن) مناسب را انتخاب کنید. برای مثال، رنگ لیمویی رنگ مناسبی برای آشپزخانه شماست

همانطور که موقعیت ها، درک ها، حس ها و محیط  پیرامونتان در حال دگرگونی  است، دوست داشتن ها و احتیاج های شما را نیز، رنگ ها دگرگون می کند. رنگ هایی که شما دوست دارید پایدار می ماند ، اما گاهی احتیاج دارید رنگ های جدیدی به رنگ های قبلی خود بیفزایید. وقتی نیرو رنگ ها به حیات و هستی  روزانه شما وارد شود‌؛ تندرست تر، نیرومند تر و خوشحال ترخواهید بود.

📌 رنگ ها در یک نگاه

📌 زرد

ویژگی ها:

زرد،محرک و ترغیب کننده مغزاست و احساس خوشبختی را افزایش می دهد.؛ همچنین باعث مناعت طبع ،نگرش مثبت،امیدواری وشادی می گردد. البته به همین اندازه  که نیرو بخش است روی دیگری هم دارد. و در برخی گزینه ها می تواند بسیار ستیزه طلب و تهاجم گونه باشد و اگر در احاطه این رنگ باشیم  ممکن است خشمگین شویم.

آتریسا رنگ زرد

کاربرد:

در آشپزخانه ها، دفتر کار خانگی، اتاقهای فعالیت، اتاق های پذیرایی و غذاخوری.

 به مقدار کم در اتاق خواب بچه مثلا سرویس خواب کودک و البته به هیچ وجه در اتاق نوزاد استفاده نگردد.

📌 نارنجی

ویژگی ها:

نارنجی احساس خوشحالی، سرحالی  وآزادی را مستحکم می کند و همچنین گرم و با محبت، محرک وبرانگیزاننده، سرشار از شادی و وخوشحالی، همگانی و همه پسند است.

راشا رنگ نارنجی

کاربرد:

در ورودی ها و راهرو های کوتاه، غذاخوری و پذیرایی. نارنجی یک تحریک کننده قوی است، پس از آن به مقدارکم در اتاق های خواب مثلا سرویس خواب نارنجی یا اگر می خواهید کم هزینه کنید  یک تختخواب با لمسه نارنجی  هم خوب است و دردفتر کار خانگی برای مثال میز تحریر از ترکیب نارنجی استفاده کنید.

📌 قرمز

ویژگی ها:

قرمز ضربان قلب را افزایش میدهد. فرد را خردمند، باهوش و تیز نگه میدارد و حس و درک و اضطراب را برمی انگیزاند و همچنین علاق و محبت، تلاش و فعالیت، و تقویت کننده غرائض نیز می باشد.

دزد دریایی رنگ قرمز

کاربرد:

در اتاق های غذاخوری، آشپزخانه، راهروها و اتاقهای بازی بچه ها. چون میزان ضربان قلب را افزایش میدهد‌؛ با احتیاط در اتاق‌خواب  به خصوص در سرویس خواب و دفتر کار خانگی به کار رود.

📌 صورتی

ویژگی ها:

 آرامش بخش  است و به ما حس پختگی  می بخشد. و همچنین پروراندن ، اعتماد بخش،آرام بخش و تسکین بخش می باشد.

آرسیما رنگ صورتی

کاربرد:

در پذیرایی و اتاق خواب ، اتاق کودک، حمام و راهرو ها.و به خصوص در سرویس خواب نوزاد  مورد استفاده قرار گیرد. صورتی اشتها را مغلوب می‌کند؛ بنابراین کمی از صورتی را به آشپزخانه و اتاق غذاخوری ببرید. پیشنهاد ما یک سرویس خواب یا مبلمان اتاق خواب صورتی است به خصوص سرویس خواب نوزاد مانلی استفاده شود.

📌 بنفش

ویژگی ها:

بنفش، اطلاع بخش  و اهداف  فرد را زیاد می کند و همچنین روحانی و آسمانی و باشخصیت و بزرگوار است.

صندلی رنگ بنفش

کاربرد:

در اتاق ها و حمام، و همچنین در اتاق های خواب و پذیرایی سایه های روشن بنفش مانند یاسی را آزمایش کنید.

📌 آبی

محبوبیت آبی تمام دنیا را فرا گرفته است. آبی  ناآرامی و فشار روح و روان  را رها می کند و  روابط را  استحکام می بخشد.  همچنین موجب آسایش  و شفا و صحبت می شود.

رادوین رنگ آبی

کاربرد:

آبی موجب آسایش فرد می گردد، پس در هنگام استفاده از آن در راهرو ها، آشپزخانه ها و فضا های کاری و فضا هایی که بیشتر در آن  زندگی روزمره انجام می گیرد دقت کنید  از دیگر کاربردهای آن در دفتر کار خانگی مثل میز تحریر آبی آسمانی ، اتاق های مطالعه، پذیرایی،اتاق خواب و حمام. پیشنهاد ما استفاده در سرویس اتاق خواب جوان و نوجوانتان است البته که در اتاق نوزاد هم همین تاثیر را دارد.

📌 سبز

ویژگی ها:

سبز رنگ داوری صحیح است و موجب موزون شدن ، درمان، آسایش و استحکام بخش رشد جسمی  می باشد.

آبنبات رنگ سبز

کاربرد:

در اغلب فضا ها، زیرا رنگی هم وزن کننده است. سبز را در کنار سایر رنگ ها موجب می شود  تا ضعف و بیحالی  آن برطرف شود. پیشنهاد ما  استفاده از سرویس خواب نوزاد سبزکله غازی است که بسیار به اتاق کودک شما جلوه می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید